سایز متن   /

دسته‌بندی نشده

ژنرال ادیب باش اَر بر این باور است که ادامه ی روند ایجاد خاورمیانه ی بزرگ و ایجاد کردستان، از مهم ترین اهداف مداخله در منطقه است.

ژنرال ادیب باش اَر یکی از مهم ترین استراتژیسین های نظامی ترکیه است که قرار بود به عنوان فرمانده ی نیروی زمینی ارتش این کشور مشغول به کار شود اما او به خاطر مخالفت تلویحی با رئیس جمهور شدن عبدالله گل به شکل ناگهانی و خانه نشین شد. وی در گفتگو با روزنامه ی حریت، در مورد مسائل منطقه، مبارزه با داعش و شرایط سیاسی کردهای سوریه و ترکیه اظهار نظر کرده و گفت:«رویای رسیدن به ایستگاه های پایانی خاورمیانه ی بزرگ هنوز هم در ذهن سران غرب پابرجاست. در این پروژه، کردها نیز از جایگاه ویژه ای برخوردارند و می خواهند در یک روند میان مدت، ایجاد کردستان بزرگ را مانند یک هدف استراتژیک در دستور کارخود قرار دهند. این پروژه قرار است آرام آرام با جداشدن کردهای ترکیه آغا شود و رفته رفته وارد فازهای بعدی شود. حتی اگر چیزی به نام کردستان بزرگ شکل نگیرد، باز هم ساختار خاصی شکل خواهد گرفت و در این میان مسعود بارزانی با حمایت های آمریکا و پ.ک.ک نیز با ماموریت های ویژه، دارای نقش برجسته خواهند بود و این موضوع در دراز مدت، منجر به تضمین امنیت اسراییل خواهد شد.»

ژنرال باش اَر در جای دیگری از مصاحبه ی خود با حریت می گوید:«شکی ندارم که پ.ک.ک در شمال عراق با کمک ها و حمایت های آمریکا قدرت گرفت. آمریکا مانند سابق، به منابع انرژی خاورمیانه محتاج نیست اما از این منطقه به عنوان یک بازار و میدان تجاری بزرگ استفاده می کند. من در دوران ماموریت خود در پست فرماندهی مبارزه با ترور به دنبال آن بودم که حمایت های بارزانی و طالبانی از پ.ک.ک قطع شود اما آنان همه ی نیازهای خود را تامین می کردند و بارزانی هم در این حوزه قدمی برنداشت. آمریکایی ها هم به آنها کمک کردند و بر اساس گزارش های رسمی ما که با تحلیل حساب های بانکی و موسسات بازرسی مالی اتحادیه ی اروپا به دست آورده ایم، پ.ک.ک در برخی سال ها تنها از محل ترانزیت موارد مخدر ۳۵۰ میلیون یورو درآمد سالانه داشته است و این پول به خاطر سیتسم اقتصاد لیبرالی اروپا به راحتی در سیستم مالی پ.ک.ک جابه جا شده و از بهترین تجهیزات مخابراتی اروپا استفاده می کنند.»

ژنرال ادیب باش اَر دارای مدرک دکترای روابط بین الملل است و دو بار در قرارگاه های ناتو در ایتالیا و بلژیک در سمت فرماندهی فعالیت کرده و مدت ها مشاور نظامی تانسو چیللر نخست وزیر اسبق ترکیه بوده است. وی چند روز پیش کتابی با این عنوان به بازار فرستاد:«پرواز بدون بال، از یتیمی تا فرمانده شدن».

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی