- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

تانکرهای واژگونی شده مواد سوختی عراق و تهدید برای محیط زیست استان کردستان

مدیر کل محیط زیست کردستان گفت: واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی کشور عراق موجب آلوده شدن منابع آبی و خاکی این استان شده است .

به گزارش کوردپاریز به نقل از گزارش کردپرس، عبدالوحید ریاضی فر در جلسه هماهنگی با پلیس پیشگیری در خصوص نحوه تعامل و همکاری بین دو دستگاه گفت: تعامل و همکاری نیروی انتظامی در برخورد با متخلفین شکارو صید، قاچاق حیات وحش، دستگیری متخلفان متواری و همچنین برگزاری دوره های آموزشی نظامی و استفاده از تجیزات نظامی به محیط بانان می تواند در ادامه یک برنامه مدون و مناسب در حفاظت از این سرمایه های ملی و طبیعی راه گشا و بسیار موثر باشد.

ریاضی فر افزود: متاسفانه یکی از معضلات محیط زیست واژگونی تقریباَ هر روزه تانکرهای حامل مواد سوختی کشور عراق است که موجب آلوده شدن منابع آبی و خاکی استان شده است و از نیروی انتظامی درخواست کرد به طور موقت و تا ادامه یک راهکار مناسب و اصولی که پلیس راه در نقاط حادثه خیز و خطرناک که بیشترین حادثه در آن رخ داده حضور فیزیکی بیشتری داشته باشند که کمتر این حوادث ناگوار که موجب از بین رفتن منابع آبی و خاکی است اتفاق افتد.

وی خاطرنشان کرد: در این میان نیز بدنه ضعیف و کمبود نیرو و تجهیزات محیط زیست نیز به تنهایی نمی تواند در حفاظت از عرصه های طبیعی و حیات وحش کافی باشد و نیاز به حمایت، همکاری و تعامل با تمامی ارگانهای ذیربط به ویژه نیروی انتظامی است.

وی با اشاره به اینکه تعداد سلاحهای مجاز و غیر مجاز در استان کردستان شاید بیش از ۱۰ برابر کل حیات وحش استان باشد؛ اظهار کرد: تعدا محیط بانان این اداره کل نیز با توجه به وسعت زیاد مناطق اصلاَ کافی نیست و ممکن است هر محیط بان ۵ یا ۶ برابر به طور کار یک محیط بان به طور استاندارد در مناطق تحت مدیریت کردستان انجام دهد.

وی ادامه داد: استان کردستان با داشتن اقلیم کوهستانی، سرد و معتدل از نظر تنوع زیستی چه گیاهی و چه جانوری از استانهای منحصر به فرد در کشور به شمار می آید که حفاظت از ذخایر ژنیتیکی از مهمترین اصول کاری خواهد بود.