- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

طرفدار تمامیت ارضی عراق هستیم

طرفدار تمامیت ارضی عراق هستیم

اردوغان ضمن حمایت از تمامیت ارضی عراق اعلام کرد که تبعیضی بین گروه های قومی ترکیه قائل نمی شود.

به گزارش کوردپاریز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور جدید ترکیه، پس از آن که با کسب قریب به ۵۲ درصد از آرای مردم کشورش به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد، نخستین مصاحبه ی خارجی خود را با الجزیره انجام داد. وی در گفتگو با سردبیر بخش ترکی این رسانه، بارها بر عبارت ترکیه ی نوین تاکید کرده و در مورد رویکرد خود نسبت به معضلات کردهای ترکیه گفت:«لازم می دانم پیش از هر چیز به این موضوع اشاره کنم که در این کشور، هموطنان کُرد من به همان اندازه دارای مشکل و معضل هستند که من نیز مشکل دارم و در رویکرد و نگرش ما هیچ گونه تبعیضی وجود ندارد. اگر شما از عبارتی به نام معضل کُرد ی مساله ی کُرد حزف بزنید، به موازات آن، عبارات دیگری همچون مساله ی اعراب، مساله ی لازها و مساله ی دیگر گروه های قومی ترکیه به میان می آید. بنابراین باید این واقعیت را قبول کنیم که هر کدام از گروه های قومی ترکیه مشکلات خاص خود را دارند و حزب عدالت و توسعه تنها حزب ترکیه است که تلاش کرده وارد این عرصه شود و برای حل این مشکلات قدم بردارد. ما در همه ی حوزه های مادی و معنوی، در حیطه های خدمت رسانی عمرانی، آموزشی، بهداشتی، انرژی و سایر مسائل، به خدمت و فعالیت ادامه می دهیم. کشور ما ۷۸۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و ما اجازه نمی دهیم در این سرزمین، کوچک ترین عملیاتی صورت بگیرد. در ترکیه ۳۶ گروه قومی مختلف وجود دارد و ما بین هیچ کدام از آنان تبعیض قائل نمی شویم و کُرد، ترک و دیگر عناصر قومی این سرزمین نزد من همسان و هم ردّه هستند و به یک اندازه ارزش دارند.  در مورد تحولات شمال عراق هم باید بگویم که ما پیش از هر چیز طرفدار حفظ تمامیت ارضی عراق هستیم و آرزو نمی کنیم که عراق تجزیه شود.  رویدادهای جدید آن کشور ما را به شدت متاثر کرده و طرفدار قطب بندی قومی و مذهبی نیستیم و آرزوی ما این است که امروز و فردا نیز مانند دیروز، در کنار هم بمانند. مالکی و دیگران توصیه های ما را نپذیرفتند و حالا هزینه ی آن اقدامات را می پردازند. واقعیت این است که به موازات این مسائل، مساله ی سوریه نیز همه ی ما را مجروح و متضرر کرد و کل منطقه آسیب دید. همه ی آروزی ما این است که دولت جدید بتواند بر مبنای وحدت همه ی گروه ها، کشور را اداره کند و انشاالله عراق بتواند بر سر پا برخیزد».

اردوغان همچنین در مورد علت انتخاب احمد داوداوغلو به عنوان رهبر حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر جدید ترکیه گفت:«زمانی که بنده نخست وزیر شدم، جناب احمد بیگ در کنار من به عنوان مشاور مشغول فعالیت شد و پیش از آن نیز مشاور جناب عبدالله گل بود. البته از همان دوران دانشگاه ایشان را می شناختیم و می دانستیم که در حوزه ی آکادمیک، برنامه ها و آرزوهای مهمی دارند. من به ایشان اعلام کردم؛ شما تاکنون در مقام یک نظریه پرداز و تئوریسین فعالیت کرده اید. اما از حالا به بعد مسئولیت های مهمی در انتظار شماست و باید در حوزه ی عملی نیز قدم بردارید و به ما کمک کنید. خوشبختانه این برادر و همراه ارزشمند، در پست وزارت امور خارجه، بسیار کوشا و اثرگذار عمل کرد و حالا هم معتقدم که در پست نخست وزیری می تواند خدمات بزرگی به ملت ما ارائه دهد».

اردوغان همچنین بر این موضوع تاکید کرد که خللی در روابط او و عبدالله گل ایجاد نشده و رفاقت و برادری بین آنان ادامه دارد.

سرکار آمدن رجب طیب اردوغان بعنوان رئیس جمهور ترکیه، روزنه‌های کوچک و سوزنی امید در پ‌ک‌ک را برای بار دیگر مسدود کرد. چراکه پ‌ک‌ک بارها تأکید کرده که هیچ اعتمادی به اردوغان ندارد و او هیچ گامی در رابطه با مذاکره برنخواهد داشت. این درحالیست که به عقیده‌ی بسیاری از صاحب‌نظران در حوزه‌ی سیاست، در تاریخ یک قرن گذشته‌ی ترکیه، هیچ مسؤلی بسان اردوغان در رابطه با حقوق دیگر ملت‌ها در این کشور، گام برنداشته است. موضوع مهم در اینجا اینست که اردوغان و دولت ترکیه، موضوع پ‌ک‌ک و کردها را با هم قاطی نکرده و بارها تأکید کرده که معضل ترور و پ‌ک‌ک با حقوق کردها متفاوت است و نباید قاطی شود.