سایز متن   /

در منطقه ی شنگال، خودگردانی ایجاد شود

هیاتی از سران حزب دموکراتیک خلق ها، پس از سفر به اقلیم کردستان عراق و شمال سوریه، خواستار تاسیس خودگردانی شنگال شد.

به گزارش کوردپاریز به نقل از روزنامه ی اوزگور گوندم، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که به عنوان نهاد اقماری پ.ک.ک به شمار می آید، خواستار تاسیس خودگردانی شنگال شد.

این هیات که چند نماینده ی مجلس، چند شهردار و تنی چند از اعضای کنگره ی دموکراتیک خلق ها و حزب مناطق دموکراتیک (DBP) در آن حضور داشتند، در هشت روز اخیر با سفر به اقلیم کردستان عراق و شمال سوریه و دیدار با آوارگان کُرد ایزدی، در جریان مشکلات آنان قرار گرفتند. هیات مزیوبر دیروز در دیاربکر و در یک کنفرانس مطبوعاتی گزارشی از این سفر را به خبرنگاران و فعالان رسانه ای ارائه داد.

این هیات اعلام کرد که تنها راه حل مشکلات کردهای ایزدی این است که منطقه ی شنگال تحت نفوذ دولت مرکزی بغداد و حزب دموکرات کردستان عراق نباشد و یک خودگردانی دموکراتیک در شنگال ایجاد شده و قدرت سیاسی و اجرایی آن به منتخبین مردم سپرده شود.

گفتنی است شنگال نیز همچون کرکوک و برخی دیگر از مناطق کردنشین شمال عراق، از مناطق محل مناقشه به شمار می آید و بخشی از قلمرو اقلیم کردستان نیست.

حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رهبر خود صلاح الدین دمیرتاش را به عنوان نامزد معرفی کرد و او توانست با کسب قریب به ۱۰ درصد از آرای مردم ترکیه توجه محافل رسانه ای و سیاسی این کشور را به سوی خود جذب کند.

حزب مزبور در جریان روند مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک، به عنوان طرف قانونی و رسمی مذاکرات به شمار می آید و مقامات دولت اردوغان با سران این حزب در مورد ابعاد مختلف معضل کردها مذاکره می کنند و هیاتی از سران و نمایندگان آن، اجازه دارند که با عبدالله اوجالان در زندان جزیره ی ایمرالی و با سران پ.ک.ک در کوهستان قندیل دیدار کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی