سایز متن   /

بارزانی/ ایران اولین کشوری بود که‌ با اقلیم کردستان همکاری نظامی کرد

رئیس اقلیم کردستان عراق در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه‌ ایران اعلام کرد که‌ ایران اولین کشوری بوده‌ که‌ اربیل پس از حمله‌ داعش از آن درخواست تسلیحات و همکاری نظامی کرده‌ است و ایران نیز به‌ این درخواست پاسخ مثبت داده‌.

به‌ گزارش کوردپاریز، محمد جواد ظریف وزیر خارجه‌ ایران و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان امروز سه‌شنبه‌ (۴ شهریور/۲۶ آگوست) پس از دیدار و گفتگو در کنفرانس خبری مشترک در اربیل شرکت کردند و به‌ سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

وزیر خارجه‌ ایران در این کنفرانس خبری ضمن ابراز خوشحالی از حضور در اقلیم کردستان، از میزبانی گرم مسعود بارزانی رئیس، نیچروان بارزانی نخست وزیر و دیگر مقامات اقلیم کردستان تشکر کرد.

ظریف ضمن تاکید بر حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی در عراق اعلام کرد که‌ جمهوری اسلامی ایران امنیت و توسعه عراق را معادل امنیت و توسعه خود می داند.

وی اظهار داشت که‌ خطر ترور همه‌ طیف های عراق و کل منطقه را تهدید می کند. داعش خطر مشترکی است که‌ شیعیان، کُردها، سنی ها و همه منطقه و حتی آنهایی را که با این گروه‌ همکاری کرده اند، تهدید می کند.

ظریف تاکید کرد که‌ ایران در مبارزه‌ با ترور در کنار عراق خواهد بود.

وزیر خارجه‌ ایران ضمن ابراز خوشحالی از روند تشکیل دولت در عراق، ابراز امیدواری کرد که‌ این دولت با توصیه‌ مراجع تقلید و مسئولان عراق همه‌ طیف ها را در خود بگیرد.

در همین رابطه‌ ادامه‌ داد که‌ ایران از هر دولتی که نتیجه گفتگوهای میان جریانات عراقی باشد حمایت خواهد کرد، به‌ ویژه‌ شخص حیدر عبادی نخست وزیر مکلف برای تشکیل کابینه‌.

ظریف وجود نیروهای نظامی ایران در عراق را تکذیب و تاکید کرد که ایران در مبارزه با داعش با اربیل و بغداد همکاری نظامی داشته،‌ ولی هیچ نیرویی به‌ داخل خاک عراق اعزام نکرده‌ است.

وی در پاسخ به‌ سوالی در خصوص درخواست کردها برای برگزاری همه‌پرسی در مناطق مورد مناقشه‌ عراق، تاکید کرد که‌ جمهوری اسلامی ایران از هر توافقی میان بغداد و اربیل برای حل مشکلات فی مابین، حمایت می کند.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان نیز در این کنفرانس خبری ضمن ابراز خوشحالی از سفر وزیر خارجه‌ ایران به‌ اقلیم، از همکاری های ایران با کردهای عراق در مبارزه‌ با داعش قدردانی کرد.

بارزانی در رابطه‌ با همکاری های ایران با اقلیم کردستان در مقابله‌ با داعش گفت: ما از همه دوستهایمان درخواست دریافت تسلیحات کردیم و جمهوری اسلامی اولین کشوری بود که ما از آنها درخوست کمک نظامی کردیم و این کشور اولین کشوری بود که‌ به‌ ما تسلیحات داد و با ما همکاری نظامی کرد.

وی تاکید کرد که‌ با حمایت های خارجی، نیروهای پیشمرگ پیروزی های چشمگیری در مقابل داعش بدست آورده‌اند و به‌ پیشروهای خود در محورهای جنگ با این گروه‌ ادامه‌ می دهند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی