- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

تعداد زنان مبتلا به ام اس در کردستان بیش از مردان است

تعداد زنان مبتلا به ام اس در کردستان بیش از مردان است

کوردپاریز: مدیر داخلی انجمن ام اس استان کردستان بیشتر افراد مبتلا به بیماری ام اس در استان را در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال اعلام کرد و گفت: تعداد زنان مبتلا به ام اس در کردستان بیش از مردان است.

نصرت‌الله مقصود با اشاره به فعالیت‌های انجمن ام‌اس در کردستان اظهار کرد: انجمن حمایت از بیماران ام اس کردستان از سال ۱۳۸۳ با صدور مجوز فعالیت از طریق استانداری فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی انجمن ام اس را سازمانی مردم نهاد خواند و گفت: این انجمن به وسیله خیران اداره می‌شود و دولت هیچگونه کمک مالی به انجمن نمی‌کند.

مدیر داخلی انجمن ام اس استان کردستان به خدمات انجمن اشاره و تصریح کرد: تشکیل کلاس‌های آموزشی کنترل، هماهنگی و معرفی بیماران نیازمند به دندانپزشکی، آزمایشگاه، ام آر آی و پزشکان متخصص، جذب کمک‌های مردمی و توزیع سبد کالا در مناسبت‌های مختلف از جمله این خدمات است.

وی گفت: وظیفه این انجمن، حمایت از بیمارانی است که بیشتر آنها توان مالی ندارند و برای دریافت خدمات و استفاده از امکانات مورد نیاز، به انجمن مراجعه کرده و تشکیل پرونده می‌دهند.

مقصود افزود: انجمن به عنوان واسطه، بیماران مبتلا به ام اس را به آزمایشگاه‌، پزشکان متخصص، ام آر آی و دندانپزشکی معرفی کرده تا بتوانند به صورت رایگان از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی گفت: تشکیل کلاس‌های آموزشی به منظور آموزش تغذیه و روانشناسی و همچنین ارائه اطلاعات درباره بیماری ام اس به بیماران، فعالیت دیگر انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ام اس است.

مدیر داخلی انجمن ام اس استان خاطرنشان کرد: انجمن این امکان را برای بیماران فراهم کرده تا بتوانند در کلاس‌های یوگا و شنا شرکت کنند و هزینه این کلاس‌ها که برای آنها مفید است و جنبه درمانی دارد را انجمن پرداخت می‌کند.

وی گفت: انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ام اس استان در طول سال ۲ تا ۳ بار سبد کالا( شامل برنج، روغن، قند، مرغ و گوشت)  در بین بیماران نیازمند توزیع می‌کند.

مقصود اظهار کرد: این انجمن طرحی به نام طرح حامی یک مددجو دارد که در آن، انجمن به عنوان رابط بین مددکار و مددجو، بیماران نیازمند را به افراد خیر توانمند معرفی می‌کند.

وی گفت: این افراد خیر، ماهیانه کمک‌های مالی خود را به صورت مستقیم از طریق کارت به کارت به حساب بیماران نیازمند واریز می‌کنند.

مدیر داخلی انجمن ام اس استان افزود: اجرای طرح حامی یک مددجو از سال گذشته آغاز شده و تاکنون هم با موفقیت پیش رفته و انجمن هم در این کمک‌های مالی دخل و تصرفی ندارد و تنها رابط بین خیر و بیمار است همچنین بیماران شناختی از افراد خیر ندارند.

وی گفت: انجمن حمایت از بیماران ام اس، در حال حاضر در یک ساختمان استیجاری فعالیت می‌کند و از نظر مالی وضعیت مناسبی ندارد و فقط می‌تواند افراد بیمار را به خیران معرفی و کمک‌های مالی آنچنانی از عهده انجمن برنمی‌آید.

مقصود تعداد بیماران پرونده‌دار در انجمن  ام اس استان کردستان را حدود ۳۰۰ نفر اعلام و تصریح کرد: متاسفانه این بیماری در شهرهای کوچک از نظر فرهنگی در بین مردم جا نیافتاده و بیماران از اینکه مبادا مردم با اطلاع یافتن از بیماری، از آنان پرهیز کنند، تمایل چندانی به معرفی خود به انجمن ندارند و این موضوع برایشان ناخوشایند است.

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی برای معرفی این انجمن به بیماران ام اس گفت: بیماری ام اس مانند هر بیماری دیگری است که احتمال دارد هر کسی به آن مبتلا شود و بیماران باید این دیدگاه خود را تغییر دهند تا بتوانند از خدمات انجمن بهره‌مند شوند.

مدیر داخلی انجمن ام اس استان خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد از افراد بیمار برای استفاده از خدمات انجمن مراجعه می‌کنند و با توجه به اینکه انجمن سریع‌تر به اطلاعات تازه علمی دسترسی پیدا می‌کند ۱۰ درصد دیگر از بیماران فقط برای دریافت این اطلاعات به انجمن مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در اعضای هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ام اس ۳ پزشک و ۴ مددکار حضور دارند، گفت: افراد مددکار فعال در انجمن برای دل‌جویی به منزل بیماران مراجعه کرده و در کنار آن برای قضاوتی درست در بهره‌مند شدن از خدمات به صورت رایگان، وضعیت مالی بیماران را بررسی می‌کنند که در صورت شناسایی نیازمند واقعی به آنها کمک ‌شود.

مقصود با بیان اینکه بنا به تشخیص پزشک در صورت نیاز، تشک مواج، واکر و ویلچر در اختیار بیماران نیازمند قرار داده می‌شود، اظهار کرد: تعدادی از افراد مبتلا به ام اس، توانایی خود را به طور کامل از دست داده و زمین‌گیر شده‌اند که به صورت ماهیانه به انجمن مراجعه کرده و انجمن هم برای تامین نیاز آنها ویلچر و پوشاک در اختیارشان قرار می‌دهد.

وی بیشتر افراد مبتلا به بیماری ام اس در استان را در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه تعداد زنان مبتلا به ام اس در کردستان بیشتر از مردان است اما مردان برخلاف زنان، با ابتلا به این بیماری، بسیار سریع توانایی خود را از دست داده و زمین‌گیر می‌شوند.

مدیر داخلی انجمن ام اس استان تصریح کرد: این بیماری در همه افراد مبتلا یکنواخت نیست و در بعضی از افراد به صورت حاد و در برخی دیگر به صورت خفیف است.

وی با اشاره به کمبود امکانات آموزشی و در اختیار نداشتن مکان مناسب برای برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بیماران در انجمن گفت: از طریق اداره مسکن و شهرسازی، زمینی به قیمت کارشناسی برای ساختمان انجمن تهیه شده اما احداث این فضا به تنهایی از توان مالی انجمن خارج است و انجام این کار نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی خیران دارد.

مقصود، هزینه داروهای خارجی برای بیماران را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: دولت ۳ نوع دارو را به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار داده  اما آنها توانایی پرداخت هزینه داروهای دیگر خود را ندارند.

وی گفت: برای دریافت وام هم به بسیاری از بانک‌ها مراجعه کرده‌‌ایم اما متاسفانه به جز بانک ملت، بانک‌های دیگر با ما همکاری نکرده‌اند.

مدیر داخلی انجمن ام اس استان کردستان افزود: بانک ملت سرپرستی استان کردستان، ماهانه ۲ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه بدون بهره برای ۲ نفر از بیماران را تقبل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شماره حساب‌های ۹۹۱۵۶۷۰۵ حساب جام بانک ملت، ۶۵۹۴۶۱۶۵۵ بانک کشاورزی و ۴۷۳۰۰۰۰۰ بانک رفاه آماده دریافت کمک‌های مردمی به انجمن بیماران ام اس در کردستان است