سایز متن   /

چاه های آب کشاورزی در قروه به آب شور و گازدار رسیدند/ بحران بی آبی

کوردپاریز/ مدیر اداره امور آب شهرستان قروه با اشاره به برداشت بی رویه آب از دشت های قروه و دهگلان گفت: در دشت چهاردولی در عمق ۲۰ تا ۴۰ متری، آب شور و گازدار مشاهده شده است که برای کشاورزی قابل مصرف نیست.

انور کریمی کانی در گفت و گو با رسانه‌ها افزود: از چالش های شهرستان قروه مشکل کیفیت آب در دشت چهاردولی و قروه است.

وی شمار کل چاه های عمیق و نیمه عمیق شهرستان قروه را هزار و ۸۹۹ حلقه براورد کرد و گفت: سالانه از این تعداد چاه، ۱۱۶ میلیون متر مکعب آب برداشت می شود.

کریمی کانی افزود: به دلیل برداشت های بی رویه و تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت از منابع آبی زیر زمینی، تمامی دشت های شرق استان بویژه قروه، دهگلان و دشت چهاردولی با افت سطح آب زیرزمینی و کاهش حجم مخزن روبرو شده اند.



مدیر اداره امور آب شهرستان قروه در ادامه افزود: بر اساس آمار و اطلاعات و اندازه گیری های انجام شده، دشت دهگلان در سال ۶۷-۶۶ نسبت به سال پایه مطالعات ۳۰ متر، دشت قروه ۱۵ متر و دشت چهاردولی ۱۶ متر افت سطح آب داشته است.

به گفته وی کسری حجم مخازن ابی سفره های زیر زمینی منطقه معادل ۵۰۰ میلیون متر مکعب است و در شرایط بحرانی قرار دارد.

کریمی کانی اظهار کرد: دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی به ترتیب از سال های ۸۳،۸۲ و ۷۲ ممنوعه اعلام شده است.

به گفته وی ضخامت لایه آبدار در این دشت ها ۴۵ متر بود که ۳۰ متر آن خشک و ۱۵ متر باقیمانده است و با این وضعیت حداکثر تا ۱۰ سال آینده این دشت ها خشک می شوند.

کریمی کانی در پایان افزود: با توجه به شرایط موجود به دلیل کمبود آب در منطقه، شاهد تخلیه روستاها و مهاجرت مردم به شهرهای مجاور از جمله همدان و سنندج دور از انتظار نیست.

در کنار این همه مشکل که گریبانگیر کشاورزان و مردم منطقه از لحاظ کم‌آبی و در برخی مناطق بی‌آبی شده، هستند افراد سودجویی که در قالب گروههای مسلح و غیرقانونی که عموماً شب‌ها در روستاها و در مزارع کشاورزها حاضر می‌شوند و آنها را به پرداخت وجه نقد مجبور می‌کنند. این درحالیست که این کشاورزان با این همه مصیبت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و با زحمت قادر هستند نیمه‌ و ناتمام شکم بچه‌هایشان را سیر کنند، اما همچنین گروه و افراد مسلحی که خود را حامی و ناجی ملت کورد هم می‌خوانند، در مناطق مرزی و کوردنشین، این ملت را تحت فشار قرار داده و بعضاً هم تهدید به مرگ می‌کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی