سایز متن   /

اوجالان دستور آزادی ۱۳۴ کودک ربوده شده را صادر نمود

عبدالله اوجالان رهبر پ ک ک در تاریخ ۲۹ ماه ژوئیه ۲۰۱۴ از زندان ایمرالی دستور داد ۱۳۴ کودک ربوده شده توسط پ ک ک و یا به هر عنوانی به عضویت درآمده اند آزاد شوند. بر اساس خبر روزنامه وطن اوجالان در دیدار با چند نماینده حزب صلح و دموکراسی مجلس ترکیه دستور آزادی این کودکان را صادر کرده است. برخی از این کودکان در میان کادرهای پ ک ک بودند و اوجالان خواهان بازگرداندن آنها به خانه هایشان شد.

بر اساس منابع سیاسی رهبران پ ک ک در قندیل این دستور را اجرا خواهند کرد و بچه ها را آزاد خواهند نمود. تحویل این کودکان توسط حزب دموکراتیک خلق ها و نهادهای مدنی صورت خواهد گرفت. مسئولان حکومت نیز به آنها کمک خواهند کرد و هیچ کیفری هم در انتظار کودکان نیست.

مادران این کودکان از دو هفته پیش تاکنون در برابر شهرداری دیاربکر تجمع کرده اند و خواهان آزادی بچه هی خود از قندیل هستند. این مادران می گویند پ ک ک بچه های آنها را فریب داده است.

همان طور که می دانیم کار کودکان از نظر قوانین بین المللی جرم است و خاطئیان آن بایستی مجازات شوند.آنچه در پ ک ک بر سر کودکان می آید نمونه بارز و مصداق کار کودکان است. این در حالی صورت می گیرد که پ ک ک سال ها پیش کنوانسیون های مربوط به حقوق کودکان و عدم بکارگیری آنها در جنگ را امضا کرده است و این دوگانگی گفتار و رفتار این حزب را می رساند. شرایط جنگی حاکم بر اردوگاههای پ ک ک به ویژه در کوهستان های صعب العبور چنان است که بسیاری از مخالفان داخلی این حزب از آن به عنوان ”رفتار مقابل مدرن“ تعبیر می کنند و این رویکرد را مغایر با تمام قوانین حقوقی و اخلاقی توصیف می نمایند.برای خواندن کنوانسیون حقوق کودک به لینک شماره یک مراجعه نمایید.

سازمان های حقوق بشر نیز بارها در این زمینه به پ ک ک هشدار داده اند و این یکی از عوامل موثر در قرار گرفتن پ ک ک در لیست تروریستی آمریکا و کشورهای اروپایی است.آنچه که سبب شد تا اوجالان دستور برگرداندن کودکان را بدهد نه تغییر تفکر پ ک ک بلکه فشار شدید افکار عمومی و تسلیم شدن این حزب در برابر آن بود.تجمع مادران کودکان ”ربوده شده“ در دیاربکر که با انعکاس گسترده رسانه ای در ترکیه و خارج همراه بود سبب شد تا پ ک ک محکوم گردد و اوجالان برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع این دستور را صادر نمود.

این یک نمونه موفق مبارزه علیه این گونه اقدامات پ ک ک و پژاک مبنی بر بکارگیری کودکان در صفوف جنگ است. حزب اتحاد دموکراتیک شاخه پ ک ک در کردستان سوریه نیز چندی پیش ناچار شد کودکان را از صفوف خود بیرون بکشد تا به هنگام بازدید نمایندگان سازمان های حقوق بشری این کودکان دیده نشوند اما گروههای کردی مخالف آن گزارش دادند پس از خروج نمایندگان سازمان های حقوق بشری دوباره این کودکان را به جای اول بازگرداند.

این کودکان در بیشتر موارد مسخ شده و مورد شستشوی مغزی قرار می گیرند و زمانی متوجه عمق فاجعه می شوند که دیگر دیر شده است. منتقدان پ ک ک می گویند بایستی به دست این کودکان اسباب بازی و قلم و دفتر داد نه اسلحه و نباید آنها را از همین حالا با روحیه خشن بزرگ نمود.

منوچهر زنوزی مدیر سابق شبکه روژ تی وی – وابسته به پ ک – در این باره می گوید : در پ ک ک حتی کودک ۹ ساله نیز دیدم و این عین ظلم است. این مسئول سابق پ ک ک اکنون از ترس کشته شدن تحت حمایت پلیس دانمارک در خفا زندگی می کند.

پیروزی مادران کرد ترکیه ای می تواند به الگویی برای زنان کرد ایرانی نیز تبدیل شود تا با تجمع و یا هر روشی دیگر پژاک را وادار کنند کودکان آنها را بازگرداند چون آنها هنوز به بلوغ فکری نرسیده ناد تا بتوانند مستقل فکر کنند.تعداد کودکان ایرانی دربند پژاک کم نیست.

برای گزارشات متعدد در مورد سواستفاده پ ک ک و پژاک از کودکان به لینک های شماره سه مراجعه نمایید.

 

CONVENTION ON THE RIGHRS OF THE CHILD

http://rizgari.com/modules.php?name=News=article=46002

http://www.todayszaman.com/news-346992-terrorist-pkk-kidnaps-331-children-in-six-months.html

http://www.todayszaman.com/news-349226-75-mothers-now-demand-release-of-children-abducted-by-pkk.html

http://www.todayszaman.com/news-350549-kurdish-politician-pkk-committing-war-crime-by-abducting-children.html

http://www.aa.com.tr/en/turkey/351634–kurdish-politician-rebukes-pkk-over-kidnapping-children

http://www.aa.com.tr/en/turkey/351634–kurdish-politician-rebukes-pkk-over-kidnapping-children

http://www.aydinlikdaily.com/Detail/The-Truth-Of-Child-Militants-In-The-PKK/3609

منبع: 

اوجالان دستور آزادی ۱۳۴ کودک ربوده شده را صادر نمود

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی