سایز متن   /

تابستان سال ۲۰۱۳ و در آستانه پایان مهلت قانونی ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کُردستان و علی رغم مخالفت صریح فراکسیون جنبش تغییر، احزاب اصلی پارلمان از جمله اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کُردستان عراق مهلت ریاست مسعود بارزانی را به مدت دو سال تمدید کردند.

 چند روز پس از ارائه پیش نویس اصلاح قانون اساسی و کاهش اختیارات ریاست اقلیم کُردستان به پارلمان، مسعود بارزانی با صدور فرمانی از کمیسیون عالی انتخابات اقلیم کُردستان درخواست کرد تا زمینه را برای برگزاری انتخابات ریاست اقلیم در ۲۰ آگوست را آماده کند.
رئیس دیوان ریاست اقلیم کُردستان در گفتگو با خبرنگاران در اربیل اعلام کرد که مسعود بارزانی این تصمیم را بر اساس قانون ریاست اقلیم که در سال ۲۰۰۵ تصویب شده و در سال ۲۰۰۹ اصلاح شده است گرفته است.
به گفته فواد حسین رئیس اقلیم کُردستان در این فرمان “از تمام جریان های مسئول در این رابطه خواسته است تا راهکارهای لازم را برای برگزاری پروسه انتخابات به گونه ای دموکراتیک و آزاد و با توجه به قوانین موجود و درپیش گرفتن تمام استانداردهای جهانی برگزار کنند”.
فرمان مسعود بارزانی در خصوص برگزاری انتخابات در حالی است که روز پنجشنبه فراکسیون جنبش گوران، تغییر با ارائه پیشنویسی به ریاست پارلمان اقلیم کُردستان خواستار اصلاح قانون ریاست اقلیم کُردستان و کمتر کردن اختیارات ریاست اقلیم سیستم این بخش از کُرستان به سیستمی پارلمانی مبدل شود.
بر اساس پیش نویس طرح جنبش تغییر ریاست اقلیم کُرستان توسط پارلمان انتخاب می شود و فردی که بر مسند این پست قرار می گیرد باید از تمام مسند های حزبی استعفا دهد.
برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که حزب دموکرات کُردستان برای عبور از این بحران در نظر دارد تا مسرور بارزانی فرزند ارشد حزب مسعود بارزانی را برای تصدی این پست نامزد کند، موضوعی که تا کنون از سوی حزب دموکرات تاید و یا تکذیب نشده است.
همچنین فراکسیون حزب دموکرات در واکنش به طرح جنبش تغییر اعلام کرده بود که این حزب اجازه ندارد سرخود و بدون مشورت با دیگر فراکسیون ها چنین طرحی را برای تغییر و یا از بین بردن نهاد مهمی چون ریاست اقلیم کُردستان در پارلمان مطرح کند و هدف قرار دادن این نهاد و تضعیف آن دارای اهدافی سیاسی بوده و شهروندان اقلیم کُردستان را نیز با ابهام مواجه کرده است.
محمد توفیق رحیم مسئول اتاق سیاست جنبش تغییر در واکنش به فرمان بارزانی تاکید کره که این جنبش بر طرحی که به پارلمان ارئه کرده اصرار می ورزد و می گوید از ابتدا و هم اکنون نیز مصر هستیم که سیستم از ریاستی به پارلمانی تغییر کند.
از سوی دیگر نیز سخنگوی اتحایه میهنی کُردستان عراق پس از پایان جلسه دفتر سیاسی این حزب اعلام کرد که این حزب از سیستم پارلمانی حمایت می کند.
عماد احمد افزود “در این جلسه سخن از این به میان آمد که امروز کُردستان به پروژه ای میهنی نیاز دارد به همین دلیل اتحادیه میهنی باید در رابطه با پروژه قانون اساسی و چگونگی سیستم حکمرانی در اقلیم کُردستان پروژه خود را ارائه دهد، ما سیستم پارلمانی را مناسب می بینیم و معتقدیم که باید اختیارات ریاست اقلیم اصلاح شوند”.
برخی ناظران نزدیک به حزب دموکرات بر این باورند که به دلیل شرایط بحرانی منطقه و جنگ با داعش گروه های سیاسی اقلیم کُردستان باید یکبار دیگر ریاست مسعود بارزانی برای عبور از این بحران را تمدید کنند.
فرمان بارزانی برای برگزاری انتخابات در دو ماه آینده در حالی است که مسئولان کمیسیون عالی انتخابات اقلیم کُردستان هفته گذشته اعلام کرده بودند که برای مهیا کردن شرایط برگزاری انتخابات حداقل به سه ماه زمان نیاز دارند.
پیش از این نیز احزاب اقلیم توافق کرده بودند که اصلاح قانون اساسی اقلیم کُردستان را از طریق کمیسیونی یازده نفره که نماینده تمام احزاب اصلی اقلیم در آن حضور دارند به بحث گذارده شود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی