سایز متن   /

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: تلاش می‌کنیم تا موزه مردم‌شناسی در شهر اورامان سروآباد ایجاد شود.

محمد رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج اظهار داشت: در حال حاضر مطالعات منطقه اورامان در شهرستان سروآباد برای ثبت جهانی در حال انجام است و امسال باز هم توانستیم از محل اعتبارات ملی فعالیت‌های پژوهشی انجام دهیم.

وی گفت: هم‌اکنون کارهای مطالعات معماری، مطالعات مردم‌شناسی، مطالعات علوم طبیعی و مطالعات GIS بر روی بافت روستایی ۲۰ روستای منطقه اورامان انجام شده و این کار شاخص‌ترین فعالیتی بوده که برای آماده کردن ثبت جهانی منطقه اورامان در حال اجراست.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان تصریح کرد: در حال حاضر مطالعات GIS یا نقشه‌برداری سه بعدی در ۲۰ روستای منطقه اورامان انجام شده و همچنین نقشه‌برداری سه بعدی در ۱۰ روستای شاخص و مهم “اورامان ، پالنگان و دولاب” با بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های نقشه‌برداری در حال اجراست و این امر بسی جای خوشحالی دارد که امسال ما در میان استان‌های کشور این کار را انجام دادیم.

وی دامه داد: در سال ۲۰۱۷ میلادی مدارک و مستندات لازم برای ثبت جهانی اورامان جمع‌آوری و به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال و همه کارهای مطالعاتی این منطقه انجام شده است.

رشیدی افزود: همچنین در همین راستا در سال گذشته مرمت و بازسازی ساختمان‌ها و بافت‌های سنتی و معماری چهار روستای اورامان از جمله “اورامان تخت، پالنگان، ده له مه رز و ژیوار” انجام شد.

وی از ساماندهی مقبره شاعر نامی کُرد “صیدی هه‌ورامی” در شهر اورامان به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری خبر داد و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا موزه مردم‌شناسی در شهر اورامان تخت سروآباد ایجاد شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: امسال تصمیم داریم مناطقی که ثبت ملی شده ساختمان‌هایی برای ایجاد دفتر پایگاه منطقه‌ای اورامان و هم به عنوان موزه مردم‌شناسی خریداری شوند.

وی عنوان کرد: امسال ساختمانی برای ایجاد پایگاه منطقه‌ای در روستای تاریخی پالنگان خریداری و تلاش می‌کنیم در همین راستا در شهر اورامان تخت نیز یک یا دو ساختمان به عنوان پایگاه منطقه‌ای و یا موزه مردم‌شناسی راه‌اندازی کنیم.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در روستای نگل موزه مردم‌شناسی وجود دارد که راه‌اندازی آن به صورت مشارکتی با همت اهالی روستا انجام شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی