سایز متن   /

پژوهشگر ارشد خاورمیانه می گوید: در راه استقلال کردهای عراق، موانعی بسیار جدی وجود دارد .

به گزارش کورد پاریز، ” اردشیر پشنگ” پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه و عضو مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و مرکز بین الملل مطالعات صلح  در گفتگو با روزنامه ایران گفت:  در عرصه بین‌المللی هیچ یک از قدرت‌های بزرگ تأثیرگذار و همچنین هیچ قدرت درجه دومی تا به این لحظه از استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت نکرده‌است. در سطح منطقه‌ای نیز کردها دو همسایه بسیار قدرتمند دارند که در عین حال دو ضلع از چهار ضلع قدرت خاورمیانه هستند، یعنی ایران و ترکیه. در طول چند دهه اخیر ترکیه دشمنی آشکار خود را با هر پروژه‌ای که در آن کردها به قدرت بیشتری دست یابند نشان داده‌است. ترکیه در عین حال به رغم ادعاهایش درباره ارتباط استراتژیک با کردها، خلاف چنین چیزی عمل کرده‌است برای مثال در سال ۲۰۱۴ که داعش قصد تصرف اربیل را داشت این کشور هیچ کمکی به متحد منطقه‌ای خود نکرد و در این میان تنها ایران بود که بلافاصله از خطر سقوط اربیل به دست داعش نگران شد و به کردها کمک حیاتی کرد. سوا از این طرز موضعگیری ترکیه، ایران نیز خواهان حفظ تمامیت ارضی عراق و به عبارتی دیگر مخالف تجزیه این کشور است، اما در عین حال مقامات جمهوری اسلامی ایران اعم از وزیر خارجه، سفیر و برخی  مقامات، انضمامی را به این اصل سیاست خارجی در قبال عراق افزوده‌اند، مبنی بر اینکه حامی هرگونه توافق کردها و دولت عراق با هر پیامدی است.

اردشیر پشنگ افزود: در بحث داخلی نیز این نکته را نباید نادیده گرفت که کردها و دولت مرکزی عراق درباره موضوع هایی مانند فروش نفت، ماده یکصد وچهل قانون اساسی، مسأله پیشمرگ‌ها و موضوع بودجه تاکنون به توافقی دست نیافته‌اند. بنابراین طبیعی است دستیابی به توافق استقلال بسیار پیچیده و سخت باشد. همچنین نباید از مسأله مشخص نشدن تکلیف مناطقی مانند کرکوک در چارچوب مسأله ماده ۱۴۰ میان کردها و دیگر اعراب اعم از شیعی یا سنی آنها به سادگی عبور کرد.

پژوهشگر ارشد خاورمیانه تصریح کرد: در بعد موانع داخلی، کردها با چالش‌های داخلی مربوط به اقلیم کردستان نیز رو‌به‌رو هستند، چرا که شاهدیم زیرساخت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی لازم و کافی که بتواند اقلیم کردستان را برای یک دوره سخت محتمل پرفشار پس از اعلام استقلال سرپا نگه دارد، وجود ندارد. همچنین جنبش تغییر به عنوان دومین حزب این اقلیم، برای نهایی کردن بحث در خصوص برگزاری استقلال، به دعوت احزاب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان اقلیم پاسخ نداده‌است و همچنان اختلاف میان کردها و جریان‌های سیاسی بسیار بالا است و اینکه چه کسی و چه گروهی پرچمدار مسأله استقلال باشد تبدیل به موضوعی مناقشه انگیز در اقلیم کردستان شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی