سایز متن   /

شاهین‌های آزاد کردستان – تاک TAK (یکی از شاخه‌های اقماری حزب کارگران کردستان ترکیه –پ‌ک‌ک) از جمله گروه‌هایی است که در ترکیه به عملیات نظامی علیه اهداف دولتی دست زده است. این گروه به صورت مستقیم از سران پ‌ک‌ک دستور می گیرد.

به گزارش کوردپاریز به نقل از سایت المانیتور، از جمله اقدامات زیرشاخه نظامی پ‌ک‌ک در ترکیه که به اسم تاک شناخته شده‌ است، انفجار مرکز توریستی در ساحل دریای اژه در سال ۲۰۰۵ بود که منجر به کشته شدن ۵ تن و زخمی شدن ۱۴ نفر دیگر شد. ۱۷ فوریه ۲۰۱۶ هم یک انفجار انتحاری در منطقه ای حساس در آنکارا باعث کشته شدن ۲۹ تن گردید.

اگرچه به طور عام TAK و پ.ک.ک جدا از هم در نظر گرفته نمی شوند اما برخی معتقدند این گروه یک سازمان جداگانه کردی است. TAK در سایتش خود را چنین معرفی کرده است:« برای مدتی ما در داخل پ.ک.ک بودیم و با هم علیه دشمن مبارزه می کردیم. ما به این نتیجه رسیدیم که روش مبارزه کنگره مردم کردستان(کُنگرا گَل) و HPG شاخه نظامی پ.ک.ک که به مسایل سیاسی اهمیت می دهد، بسیار ضعیف است به همین دلیل ما این سازمان را ترک کردیم وTAK را تاسیس کردیم.»

یکی از افرادی که مدتی طولانی در نیروهای پ.ک.ک حضور داشته است و با اسم مسعار زانیار خود را معرفی کرده به المانیتور گفته است به دنبال دستگیری عبدالله اوجالان – رهبر پ.ک.ک در سال ۱۹۹۹- این گروه با سیل ورود افراد از مناطق شهری ترکیه روبه رو شد. وقتی پ.ک.ک در سال ۲۰۰۰ فهمید که عملیات های این گروه در مناطق روستایی نتیجه نمی دهد به انجام عملیات نظامی در داخل شهرها روی آورد. بسیاری از نیروهای تازه وارد اصول ایدئولوژی نظامی و آموزشهای تکنیکی را یاد گرفتند. شورای نظامی آنها را به شهرهای زادگاهشان افراد فرستاد و به آنها دستور داد ارتباط خود را با سازمان پ.ک.ک قطع کنند و هیچ ارتباطی با پ.ک.ک برقرار نکنند. اما به آنها آزادی عمل زیادی داده شد.

به گفته زانیار نیروهای TAK به طور مستقل فعالیت می کنند و هیچ ارتباطی با گروه های دیگر ندارند. به آنها گفته شده به زندگی معمول روی آورده، ازدواج کنند و به کسب و کار شخصی بپردازند. در ابتدا ۱۵۰ تن از این نیروها به شهرها اعزام شدند. هر چند تعداد زیادی از آنها دستگیر شدند اما تعداد قابل توجهی موفق شدند و به عضو گیری از میان مردم پرداختند. به گفته این عضو پ.ک.ک گروه شاهین‌های آزاد کردستان از مراد قرایلان، فرمانده نظامیHPG دستور می گیرد و به پ‌.ک.ک وابسته است.

حسین تورهال که سال های متمادی در داخل سازمان پ.ک.ک و زمانی که این گروه در لیست گروه های تروریستی وارد شد، فعالیت داشته در این باره گفته: به دنبال درج پ.ک.ک در لیست گروه های تروریستی، رهبران گروه درباره لزوم ایجاد یک گروه مستقل برای پاسخ به خشونت های دولت ترکیه بحث کردند. آنها به این نتیجه رسیدند لازم است گروه های مستقلی که از نظر فکری به پ.ک.ک پیوست باشند اما اقدامات مستقل انجام دهند، تشکیل شوند.

وی معتقد است گروه شاهین‌های آزاد کردستان برآیند این بحث ها در داخل پ.ک.ک بود. وی می گوید: به نظر من TAK نه پ.ک.ک است و نه مستقل است. ساختاری است که ایدئولوژی و فلسفه پ.ک.ک را دنبال کرده اما متفاوت از آن عمل می کند. به عبارت دیگر اگر پ.ک.ک با پایان دادن به خصومت ها موافق باشد، این گروه نیز آن را اجرا خواهد کرد. به نظر من TAK سازمانی نیست که مستقل از پ‌.ک.ک باشد و رهبری مستقلی داشته باشد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی